چچ

استانداردهای معماری سازمانی

در فعالیت‌های معماری سازمانی طیف گسترده‌ای از استانداردها مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله مهم‌ترین این استانداردها عبارت‌اند از:

استاندارد ISO/IEC 42010

استاندارد ISO / IEC / IEEE 42010: 2011 الزامات مربوط به توصیف معماری سیستم، نرم‌افزار و سازمان را تعریف می کند. استانداردسازی عمل توصیف معماری با تعریف اصطلاحات استاندارد، ارائه مبانی مفهومی برای بیان، برقراری ارتباط و بررسی معماری‌ها و تعیین الزاماتی که در توصیف معماری، چارچوب‌های معماری و زبان‌های توصیف معماری اعمال می‌شود، از اهداف آن است. طبق استاندارد قبلی آن، (IEEE 1471) این استاندارد بین معماری‌ها و توصیفات معماری تفاوت قائل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

آرکی‌میت

Archimate یک زبان یا تکنیک مدلسازی است که اختصاصاً برای استفاده در مدلسازی معماری سازمانی طراحی شده است. انگیزه اساسی برای طراحی ArchiMate فراهم آوردن یک روش سازگار برای مدلسازی و توصیف همه لایههای و حوزه‌های معماری در یک سازمان، با تاکید بر مفهوم «سرویس» بهعنوان عنصر میانی و یکپارچه‌کننده این لایهها بوده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

BPMN 2.0

BPMN که مخفف عبارت Business Process Modeling and Notation است به مجموعه‌ای از نمادهای گفته می‌شود که برای مدل‌سازی فرآیندها کاربرد دارند. در حوزه مدیریت فرآیندها BPMN از آنجا اهمیت دارد که با ارائه شیوه‌ای استاندارد، سادگی در طراحی و پیاده سازی فرآیندهای سازمانی را ایجاد کرده و با قدرت بیان بالا، پیاده‌سازی نرم‌افزاری انواع فرآیندها را در حوزه‌های کاربردی فناوری اطلاعات ممکن ساخته است. همچنین ابزارهای متعددی برای پشتیبانی مدل‌سازی فرآیندهای کسب‌وکار در دسترس متخصصان حوزه فناوری اطلاعات و طراحان نرم‌افزارها قرار دارد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

UML

UML (Unified Modeling Language) یک زبان مدلسازی همه منظوره استاندارد در زمینه مهندسی نرم‌افزار است که توسط OMG ایجاد شد. UML یک زبان مدلسازی نسل سوم است و روشی باز برای توصیف ویژگی‌ها، نمایش گرافیکی، ساختن و مستندسازی اجزای یک سیستم نرم‌افزاری در حال توسعه است. از UML برای درک، طراحی، مرور، پیکربندی، نگهداری و کنترل اطلاعات سیستم‌های نرم‌افزاری استفاده می‌شود. UML برای همه روش‌های توسعه نرم‌افزار، همه مراحل چرخه عمر نرم‌افزار، همه حوزه‌های برنامه‌های کاربردی و هر رسانه‌ای قابل استفاده است. UML را نمی‌توان به عنوان یک روش تولید نرم‌افزار کامل دانست. این زبان شامل فرایند مرحله به مرحله تولید نرم‌افزار نیست، بلکه زبانی است که تقریباً تمام شیوه‌های تولید نرم‌افزار از آن استفاده می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.

چنانچه استاندارد دیگری می‌شناسید به ما معرفی کنید.

آدرس کوتاه شده: